in Print design

Krijg je persbericht wél gelezen

Journalisten zijn lui. Dat mag ik zeggen, want ik ben er zelf een. Ik ben dus ook lui. Althans: soms. Vooral als ik een persbericht ontvang – per post of per e-mail – waarvan niet meteen duidelijk is waarom ik het moet lezen. Helemaal als het dan ook nog spel- en stijlfouten bevat, enkele pagina’s/schermlengtes beslaat of op een reclamefolder lijkt. ‘Zucht’, denk ik dan. Onaardig hè?! Lui en onaardig: daar moet ik beslist aan werken. Dat ga ik ook doen hoor, beloofd. Ondertussen alvast tien tips om je persbericht wél gelezen te krijgen (door al die andere luie en onaardige journalisten die geen cursus persoonlijke ontwikkeling willen volgen):

  1. Stuur je persbericht alleen naar relevante (vak)media, freelance (web)redacteuren of bloggers. Een nieuwe gezichtscrème is niet interessant voor Computer Idee.
  2. Maak een nieuwskop. In 1 regel waarom de journalist het bericht moet lezen: de absolute kern van je nieuws.
  3. Maak een intro van maximaal 50 – 60 woorden, waarin je het nieuws samenvat. Val met de deur in huis en geef antwoord op de vijf W’s: Wie, Wat, Wanneer, Waarom en Waar. Denk ook aan de H: Hoe?
  4. Trek daarbij je nieuws breder: in welk kader (trend, ontwikkeling, achtergrond) valt jouw nieuws?
  5. Werk de details uit in de tekst in de volgende alinea’s. Zet tussenkoppen tussen de alinea’s, zodat je makkelijk leesbare brokjes tekst krijgt (denk aan die luie journalist).
  6. Maak niet puur reclame voor je product, actie of organisatie. Schrijf zakelijk en feitelijk.
  7. Zorg voor een correcte spelling. Of mail je persbericht naar pweijers@pwmediaproducties.nl, dan lees ik de tekst even na.
  8. Gebruik geen lijdende vorm (constructies met worden) en vermijd woorden als kunnen en zullen.
  9. Maak een persbericht niet langer dan 400 tot 500 woorden. Zijn er nog veel belangrijke details, verwijs dan naar de website.
  10. Twitter je nieuws, zet het op Facebook en maak een link naar het complete persbericht op de website.

Pras 
Pras Weijers Mediaproducties
Gespecialiseerd in tekst & media, van print en web tot social media. 
www.pwmediaproducties.nl

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 4 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: