in Visuele identiteit

Laat je visitekaartje ontleden

Hoe we visitekaartjes liever wel zien

Onlangs sprak ik iemand over haar (bedrijfs)uitstraling en haar visitekaartje, ik heb haar een aantal dingen gevraagd over wat ze doet, wat het voordeel voor haar klanten is en wat haar uniek maakt. Veel ondernemers bieden namelijk hun producten aan, terwijl ik van mening ben dat het resultaat van het product (of de dienst) veel belangrijker is.

Wat communiceert je visitekaartje?

Wat ze communiceert (en daarmee bijna 95% van de masseuses) is hetgeen ze aan massage in de winkelvitrine heeft liggen. Maar als klant wil ik weten wat het resultaat is van hetgeen de masseuse kan bieden. Wordt mijn lichaam soepeler? Ga ik lekkerder in mijn vel zitten? Is het een APK voor mijn lichaam? Grappig is haar opmerking hoe ze dat allemaal op haar visitekaartje kan zetten, want dat visitekaartje is maar 85 x 55 mm. Daar heeft ze in letterlijke zin natuurlijk gelijk in.

Een huisstijl, en daarmee dus ook een visitekaartje, zou namelijk al moeten vertellen wat voor onderneming je hebt en wat de klant daar aan heeft. Ik heb haar uitgelegd wat mijn visitekaartje bijvoorbeeld allemaal ‘zegt’ zonder dat het er woordelijk opstaat.

Visitekaartje per item ontleden

Het leek mij dus leuk om mijn visitekaartje te ontleden. Hieronder zie je een visual van mijn visitekaartje.

Het eerste wat je opvalt, is waarschijnlijk de kleur. Wat zegt bijvoorbeeld de kleur turquoise? Nieuwsgierig? Creativiteit? Ambitieus? Spontaan?
Dan van boven naar beneden zie je Daan, wie is Daan? Daan is persoonlijk, want Daan had bij je in de klas kunnen zitten of op de hockeyclub of de caissière in de supermarkt die je altijd zo vriendelijk gedag zegt. De A wijkt af, het is dus niet zomaar een Daan?  Bureau voor visuele identiteit, dat klinkt een stuk minder persoonlijk, maar wel professioneel. Zo combineer je dus in een logo het persoonlijke en het professionele.
Daarna volgt nog de woordelijke boodschap, straalt het bedrijf naar buiten uit wat het van binnen is? Dat is de trigger om over na te denken. Dit zegt woordelijk iets over wat we doen.
Maar dan, wat is dat? Kan ik het kaartje open maken? Daar volgt de verrassing. Het beeld wat je daarna te zien krijgt versterkt de woorden op de voorkant. De adresgegevens versterken het persoonlijke karakter van het kaartje. De achterkant van het visitekaartje vertelt je nog waar je meer te weten kunt komen over Daan … voor het geval je nieuwsgierig bent geworden.

Dus in het kort…
Bureau Daan, nieuwsgierig, creatief, ambitieus, spontaan, persoonlijk, professioneel, uitstraling, verrassend.

Benieuwd naar wat jouw visitekaartje verteld?

Stuur een e-mail met hierin je visitekaartje naar daan@bureau-daan.nl en we vertellen het je. Stuur je hem liever via de post? Bureau Daan, Hortensiastraat 23, 2681 CD Monster.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: