in Visuele identiteit

Met je bedrijf naar de plastisch chirurg

Misschien is deze titel een beetje een vreemde combinatie? Maar je vindt het blijkbaar wel verrassend genoeg om eens op mijn link te klikken en te lezen waar dit artikel over gaat, namelijk de plastisch chirurg.
Ja, zo noem ik mezelf wel eens. Natuurlijk niet op medisch gebied, want ik heb alleen verstand van de uitstraling. Maar wel op gebied van je visuele identiteit, je bedrijfspresentatie dus. Mijn werk vergelijk ik vaak met plastische chirurgie. Je kent vast de verhalen wel: “Ben je moe, je hebt zulke wallen onder je ogen?” Die wallen hoeven niet te betekenen dat je moe bent, maar hebben wel een bepaalde uitstraling. Je straalt iets uit wat je eigenlijk niet bent, wat je eigenlijk niet bent. Belemmert het je? Dan is het tijd om er iets aan te doen. Om nog even de vertaalslag naar mijn werk te maken: “Klanten vragen iedere keer of ik hun band kan plakken, maar ik verkoop liever alleen bakfietsen.” Dit is ook een teken dat er iets niet klopt in de verwachting van je klanten en je straalt dus niet naar buiten uit wat je van binnen bent.
Nu is dit een simpel voorbeeld, maar hetzelfde principe geldt eigenlijk als je offertes altijd afgewezen worden omdat “te duur” zijn. Blijkbaar verwachten klanten op basis van je presentatie een andere prijs. Als ik dit ondernemers hoor zeggen, ga ik graag met ze om tafel.

Dit verschijnsel komt in de vorm van logo’s en bedrijfspresentatie veel vaker voor. Gelukkig hoeven er niet veel mensen naar de plastisch chirurg. Maar elke ondernemer heeft er zeker één of twee keer in zijn carrière wel een nodig, op het gebied van de visuele communicatie van zijn bedrijf. Want op het moment dat je klanten in je winkel krijgt die vragen om goedkope vazen, terwijl je alleen exclusieve arrangementen verkoopt, klopt er iets niet in je (visuele) communicatie of je positionering.
Mensen verwachten iets en krijgen iets totaal anders. Hierdoor krijg je verwarde klanten, die ook nog eens niet vinden wat ze zoeken. Er komen veel mensen in je winkel, maar niet de juiste en dat zie je terug in je omzet. Op het moment dat je uitstraalt dat je exclusieve arrangementen verkoopt, krijg je een heel ander publiek in je winkel. Misschien minder publiek, maar wel publiek wat gericht komt en dus ook daadwerkelijk iets koopt, dus uiteindelijk meer omzet.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor mijn voorbeeld hierboven over de te dure offertes, want je bent namelijk alleen te duur als je op prijs concurreert. Als jij ervoor zorgt dat je een “meerwaarde” kunt creëren, vinden mensen het veel minder erg om meer te betalen. Begrijp me niet verkeerd, nu is op zich op prijs concurreren geen slechte strategie, maar zorg er dan in ieder geval voor dat je altijd de goedkoopste bent.

Heb jij jouw meerwaarde in je bedrijf al gevonden? Daan helpt je graag hierbij.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: