in Communicatie+Concept

Misbare merken

Misbare merken

Op 28 mei publiceerde ik een bericht op Twitter. De top 100 onmisbare merken. Hierop kreeg ik een reactie van Jeffrey Jouvenaar, dat hij wel eens van mij wilde weten wat mijn lijst met misbare werken was. Dat is een goede voor een blog was mijn antwoord! Ondertussen ben ik wel grondig te werk gegaan en heeft het dus even geduurd voor ik mijn resultaat kon publiceren, want het is best moeilijk om een onmisbaar merk te vinden, allereerst wat maakt een merk dan onmisbaar? Overigens is dit niets wetenschappelijks, maar puur vanuit mijn eigen opinie en ervaring. In mijn optiek is een merk misbaar als: het niet met zijn tijd en marktontwikkelingen meegaat. Het niet doet wat het beloofd. Als je niet begrijpt waar ze voor staan en welke keuzes ze maken.

1. Otto, Neckermann en BonPrix

Wat mij betreft allemaal identiteitsloze merken. Eén pot nat. Ze verkopen allemaal hetzelfde en als je één product wilt hebben dan kijk je gewoon welk bedrijf het goedkoopste is en de meest gunstige levertijden heeft. Klantenserivices kosten geld en zijn slecht bereikbaar en daarnaast zijn er nog levertijden waarvan je denkt bestaat dat nog?

Advies: terug naar de basis! Wat zijn jullie drijfveren en waarom moet de klant nu juist bij jullie bestellen? Wat voor meerwaarde kunnen jullie bieden?

2. Videoland

Videoland komt nog uit de tijd van het huren van videobanden, de tijd dat je nog niet illegaal kon downloaden en der Nederlanders nog € 5,- betaalden om een video te kunnen huren. Die tijd zijn we allang voorbij. Nu moet ik eerlijk zeggen dat het concept (online) flink is veranderd, maar die naam stamt natuurlijk nog uit de tijd dat we massaal naar de winkel gingen om videobanden te huren.

Advies: skip de naam en positioneer het bedrijf als een professioneel en eigentijdse filmaanbieder.

3. DTG oftewel De Telefoon Gids of toch niet?

Wat mij echt totaal in verwarring heeft gebracht is de introductie van hun nieuwe huisstijl. De telefoongids kent iedereen natuurlijk als dat dikke boek met telefoonnummers wat eens per jaar op de mat valt. Maar sinds kort maken ze ook websites?! Ik ben echt totaal in de war, een telefoongids die ook websites kan maken? Huh, wat hebben deze bedrijven met elkaar te maken? De naam is hetzelfde en de huisstijl, maar ze doen aparte dingen? Ik snap er niets van.

Advies: beide bedrijven een eigen positionering en huisstijl geven.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: