in Communicatie+Ondernemen

Nee verkopen: probeer het eens!

Soms kun je beter nee verkopen

Ken je dat: die opdracht waarvan je eigenlijk, nog voor je er echt aan begon, al wist dat het niks zou worden? Of die klus waarvan je eigenlijk verwachtte dat-ie niet door zou gaan… en toen dat toch gebeurde was je er niet eens zo heel blij mee? Misschien maakte je het weleens mee dat een aanstaande klant een raar gevoel opriep bij je, niet echt comfortabel?

Dat waren gewoon Nee-klussen. Niet voor jou bestemd. En jij was niet voor die klant bestemd.

Communicatie begint met kennismaken  

En al kennismakend kun je ook minder leuke dingetjes tegenkomen… dat zijn dus de redenen om de kennismaking niet voort te zetten. Misschien een beetje eng als je net begint als zzp’er en elke klus nodig lijkt te hebben om te overleven maar neem van mij aan dat nee-zeggen een superbelangrijke ondernemersvaardigheid is – ook als je krap zit. Misschien moet ik die wijsheid gewoon voor me houden, omdat je zoiets altijd beter zelf kunt ervaren om het echt te leren, maar goed. De klant waar je Nee tegen had moeten zeggen, wordt namelijk in de meeste gevallen gewoon de klant die zeurt over het eindresultaat. Zelf gaat lopen knutselen aan jouw eindproduct en dan eist dat je aanpast omdat ‘de klant koning is’. Het wordt de klant die zich bedenkt en terugkomt op een order, als jij hem net geplaatst hebt bij jouw leverancier. Of de klant die je niet durft tegen te spreken ‘omdat hij zulke belangrijke contacten voor je kan hebben’ – die er nooit komen. Of simpel zat de klant die moeilijk gaat doen over de rekening, niet of veel te laat betaalt en zeer waarschijnlijk ook nog eens nooit meer terugkomt.

Nee zeggen of nee verkopen?

Dus volg je gevoel, zeg nee of liever nog: verkóóp je nee. Probeer ook die niet-klant met een goed gevoel de deur uit te laten lopen: word het samen eens en zet er een gezamenlijke streep onder. En ja: niet makkelijk. Wel fijn als het lukt.

Samen ontdekken of wij JA-klanten van elkaar kunnen zijn? Neem contact op!

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien + 9 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: