in Online

Online aan je identiteit bouwen

Social media identiteit

Social media is een vrij simpel medium om je klanten te laten weten wat voor bedrijf je hebt, wat voor waarden je belangrijk vind voor je bedrijf en wat de werkwijze is. Zo kunnen potentiële klanten bepalen of ze je bedrijf ‘mogen’. Kortom, om naar buiten uit te stralen wat je van binnen bent en op deze manier de klanten aan te trekken die bij je passen.

Voordat je gaat beginnen met communiceren naar je doelgroep is het natuurlijk belangrijk om te weten wat de kernwaarden van je bedrijf zijn en om erachter te komen hoe je doelgroep aangesproken wil worden. Als je je kernwaarden helder hebt, kun je daarna een moodboard maken met daarop de afbeeldingen die bij jouw bedrijf passen. Om een simpel voorbeeld te geven: Heb je een verzorgingstehuis met ouderen, zal je je doelgroep aan moeten spreken met u, maar verkoop je telefoons aan tieners, dan zullen deze het fijn vinden om met jij aangesproken te worden. Dit klinkt heel logisch, maar kijk eens om je heen, hoeveel bedrijven zijn er niet die u en jij door elkaar halen.

Maar goed, mijn vak is vooral het visuele dus ik ga het daar over hebben. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, houd je huisstijl uniform! Gebruik je logo altijd op dezelfde manier, gebruik dezelfde lettertypes en gebruik dezelfde kleuren. Dit zorgt ervoor dat je potentiële klant je bedrijf eerder gaat herkennen en dat je bedrijf top of mind blijft, want dat is natuurlijk wat je wilt. Dit versterkt je positie ten opzichte van de concurrentie.

Zoek interessante informatie op voor jouw klanten. Je kunt bijvoorbeeld blogs opzoeken in jouw vakgebied. Zelf bekijk ik altijd blogs zoals Frankwatching en Marketingfacts, hier staat vaak interessante informatie op uit mijn vakgebied en vinden mijn klanten ook interessant. Op deze manier laat ik trouwens ook zien dat ik op de hoogte ben.

Social media zegt het al, het is vooral sociaal. Mensen willen graag het gevoel hebben dat ze je kennen, stel jezelf daarom ook eens kwetsbaar op. Dit betekent niet dat je foto’s moet gaan plaatsen van afgelopen weekend, waarin je ladderzat met vrienden een regendans doet. Maar dit betekent wel dat je eens iets neerzet over je thuissituatie, je bent net verhuisd, hebt een bijzondere reis achter de rug of je kat doet iets geks. Werkt prima en mensen vinden het prachtig! Geheid dat je de volgende week in de supermarkt staat en mensen vragen of het is gelukt met je verhuizing (ik spreek uit ervaring).

Dus kortom: Hoe bouw je je identiteit via social media?

  • Kom erachter wat de identiteit is van je bedrijf en waarom klanten graag zaken met je doen.
  • Zoek uit wat je doelgroep graag wil zien..
  • Hanteer je huisstijl voor herkenbaarheid.
  • Gebruik naast interessante teksten ook beeldmateriaal (vooral voor facebook) mensen zijn zo sneller geneigd om te delen.
  • tel je kwetsbaar op, mensen hebben graag het gevoel dat ze je kennen.
Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × vijf =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: