in Communicatie+Concept+Visuele identiteit

Ontwerp verlengde van je gevoel

Hoe we visitekaartjes liever wel zien

De titel klinkt mogelijk cryptisch, maar het is iets waar ik steeds vaker tegenaan loop. Om die reden wil ik het eens ter sprake brengen. Ik vind het namelijk fascinerend hoe raak je kunt schieten met je ontwerp zonder concrete informatie. Ik werk in dat geval met slechts het gevoel dat ik krijg als een klant over zijn/haar passie aan het vertellen is.

 

Exact weten wat je wilt of helemaal niet

De ene klant weet exact wat hij/zij wil en de ander helemaal niet. Nu zal je denken dat de klant die exact weet wat hij/zij wil veel makkelijker is, maar dat is niet zo. Als een klant het helemaal in het hoofd heeft zitten, is er weinig ruimte voor creativiteit. Natuurlijk ben ik eigenwijs genoeg dat ik toch nog wel eens met iets aan kom zetten, dat buiten de comfortzone van de klant ligt. Soms kiest de klant behoudend en soms voor mijn buiten de comfortzone-ontwerp.

Anders ligt het als de klant het helemaal niet weet. Ik laat de klant dan altijd praten, praten over zijn of haar passie. Dat lukt niet bij iedere klant even goed, maar het levert me altijd wat op. Ik schrijf mee, probeer de klant ook over andere zaken te laten praten en dat geeft me meestal veel informatie. Het gevoel dat ontstaat levert mij al tijdens een gesprek beelden op. Die zet ik netjes bij mijn aantekeningen. Thuis ga ik aan de slag en dan kan ik mijn creativiteit loslaten op de informatie die ik heb én de sfeer die al tijdens het gesprek ontstaan is. Dat pakt steeds vaker super uit!

 

“Dat is precies wat ik bedoel!”

Laatst had ik zo’n situatie met een klant. Ze ging bij me zitten en kon wel over haar passie praten, maar op wat voor manier dan ook een vertaalslag maken naar de visuele uitstraling, kon ze niet. Geen probleem, had ik haar verzekerd en ze babbelde erop los. Goed een week later stuurde ik haar de ontwerpen toe en kreeg alleen maar teug “Dat is precies wat ik bedoel!”. Zonder iedere vorm van concrete informatie had ik blijkbaar de kleurcombi gemaakt die zij in haar hoofd had. De foto’s sloten aan bij de sfeer die zij in haar hoofd had en natuurlijk was ze helemaal blij.

Een week of twee later zat ik met een klant op een terras te praten over wat mogelijkheden voor de toekomst. Zonder dat hij in details getreden was, schetste ik een sfeer. Hij begon te lachen en zei: “Het lijkt wel of je in mijn hoofd zit. Dit is exact wat ik zoek!” De klant is er blij mee en ik ook. Ik krijg steeds meer de bevestiging dat als je je gevoel kunt/wilt weergeven, dan kan ik dat ombouwen naar het juiste ontwerp. Een mooie wisselwerking en volgens mij de sleutel naar de beste ontwerpen!

 

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien + negentien =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: