Over binnen- en buitenkantjes

“De kunst om de binnenkant aan de buitenkant toonbaar te maken” … een kunst die niet veel mensen beheersen en zo nu en dan kom je iemand tegen die dit wel kan. Zo kwamen Daniëlle van Daan en ondergetekende, inmiddels jaren geleden, in contact. Nu is contact één, maar een andere kunst is beseffen waar je uitermate goed in bent en waar niet in. Dat is het tweede aspect wat in ons contact een rol speelt.

Doe waar je uitermate goed in bent en omring je met mensen die al die andere aspecten beheersen waar jij matig of nog minder in bent. Zo doet iedereen waar hij/zij goed in is, ben je vele male productiever én is er ruimte voor nieuwe ideeën. Immers, een ondernemer zonder ideeën is enig moment ten dode opgeschreven. Die ondernemingen gaan meestal als een nachtkaars uit.

Dan is het als een vanzelfsprekendheid dat wanneer mensen die uitermate goed zijn met het kleden van ondernemers, niet zelf ook nog eens hun visuele uitstraling gaan bedenken. Dat laten ze dus andere mensen doen, Daan en haar partners bijvoorbeeld. Als ondernemer weet ik wel wat ik wil uitstralen, maar ga niet aan de knoppen zitten om de vertaalslag naar de (visuele) praktijk te maken. Dat de visuele uitstraling essentieel is weet ook Daan maar al te goed, immers het hele plaatje maakt de man of vrouw waar je zaken mee wilt doen. Dus ook de kleding die de ondernemer draagt en daar is DesignedbyFaisel dan weer uitermate goed in. Logisch dus dat Daniëlle van Daan bij ons aanklopt om zich te laten adviseren als het om haar zakelijke kleding gaat.

Natuurlijk spreekt het voor zich dat er achter dat plaatje ook nog inhoud moet zitten, maar een eerste indruk kan je maar één keer achterlaten. Een cliché? Zeker … maar ook een waarheid als een koe. Waarom zou je jezelf één-nul achter zetten, om het belangrijke begin bij een potentiële klant te maken? Accepteer dat de meeste ondernemers bij een potentiële nieuwe samenwerking vóór de afspraak de website bekijken, de eerste keer handen schudden en bekijken wie die naam in je agenda vertegenwoordigd is een volgende mijlpaal, net zoals uiteraard de inhoud van je verhaal. Het totaalplaatje maakt je visitekaartje en niet alleen dat papieren dingetje wat je achterlaat.

Moet je daarom maar in driedelig grijs lopen? Jazeker, mits het de uitstraling biedt die jij als vertegenwoordiger van je onderneming graag wilt laten zien én als jij je er prettig in voelt. Met name bij dat laatste gaat het op kledinggebied nogal eens mis. Een mooi pak om een mooi persoon die zich er doodongelukkig of minimaal niet in thuis voelt, is als een vlag op een modderschuit. DesignedbyFaisel gooit al die standaard regels over boort. We weten uiteraard wel wat de spanningsboog in de branche is, maar bovenal zal de persoon in kwestie zich prettig moeten voelen in zijn/haar kleding én deze kleding moet de uitstraling verstevigen. Net zoals een goede website dit ook doet of een pakkende advertentie in de krant of een mooie lichtreclame op het dak van je pand. Dat is de kunst van visuele uitstraling…

Helma van Wanrooij

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp