in Ondernemen

Trendy of truttig?

Waarom marketing soms niets oplevert

Ik krijg vaak aanvragen met betrekking tot nieuwe of vernieuwde producten of diensten. Je zou zeggen, met Bureau Daan is dat niet zo vreemd en toch valt me iets op. Ik loop er de laatste tijd wel eens tegenaan dat het vernieuwen/veranderen te maken lijkt te hebben met een vorm van “mee doen”. Dit kan weer uitmonden in meer van hetzelfde en dat levert mij een verontrustend gevoel op.

Verontrustend

Enerzijds heb je de puurheid van de ondernemer die een idee/plan heeft en dit vorm geeft. Mogelijk in een vervolgfase uit gaat breiden of een verdiepingsslag binnen de onderneming maakt. Anderzijds heb je de ondernemer die dat idee/plan ook ooit had en nu in meer van hetzelfde mee gaat doen. Meer de massa gaat volgen in bestaande successen. Het lijkt soms wel op het ontbreken van inspiratie, maar kan natuurlijk ook te maken hebben met proberen mee te liften op andermans succes.

Nu kan je natuurlijk uitgaan van het motto “beter goed gejat dan slecht bedacht”, maar dat goed jatten, is vaak helemaal niet zo goed gejat. Ik krijg dan een aanvraag voor het in de markt zetten van een product of dienst, waarvan er al dertien in een dozijn zijn. Bij een goed idee kan de ondernemer me altijd haarfijn uitleggen waarom dit product of dienst gekocht moet worden. Dat werkt super, want mijn creatieve geest kan daar meteen mee aan de slag. In het andere geval gaat het allemaal stroever, moet ik eruit trekken waarom juist dit product of deze dienst. Ik wring me dan in bochten om het product of de dienst toch net even anders te laten zijn. Ik zie het zelfs wel eens bij een beginnend ondernemer die gevoelsmatig “meer van hetzelfde doet”. Hij of zij kan mij niet of nauwelijks vertellen waarom ik bij deze ondernemer zijn/haar dienst of product af zou moeten nemen.

Graantje meepikken of gebrek aan inspiratie?

De vraag die bij mij rond blijft zingen is waarom ondernemers soms op een bepaalde trend mee willen liften, zonder daar op zijn minst een eigen “jus” over te gooien. Dat is immers het minste dat je kunt doen als je een succesvol concept gebruikt. De reden? De inspiratiebron is mogelijk in zijn geheel opgedroogd, maar het kan ook een kwestie van gemakkelijk scoren zijn of je wilt trendy en niet truttig zijn.

Helaas heb ik ook niet alle antwoorden, maar ik vind het wel jammer. Ik juich het ondernemerschap toe met een man of vrouw aan het roer die ergens volledig voor gaat. Daar word ik vrolijk van en het inspireert me enorm. Gelukkig ontmoet ik nog veel inspirerende ondernemers en mag ze graag tegen blijven komen om ze met hun nieuwe of vernieuwde product of dienst te ondersteunen!

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 + 18 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: