Visuele identiteit ontwikkelen

Veel ondernemers denken dat je visuele identiteit bestaat uit logo en huisstijl, en da’s maar half waar. Die twee horen inderdaad bij je visuele identiteit, maar bij het ontwikkelen van een visuele identiteit komt wel wat meer kijken.

Wat is het verhaal van jouw bedrijf?

Wat mij betreft begint de ontwikkeling van je visuele identiteit nooit bij het ontwerpen van een logo en huisstijl, maar juist bij het proces dat daaraan vooraf gaat. Je kunt pas een visuele identiteit ontwikkelen als je jouw identiteit kent – en weet wat wat hem zo bijzonder maakt. Welke boodschap geef jij de wereld mee? Welke belofte doe jij je klanten? Veel ondernemers komen niet verder dan “Ik lever kwaliteit, kom mijn afspraken na en ik ben flexibel”. Prima, maar dat zijn toch de basisvaardigheden die elke ondernemer moet beheersen? Je zult minstens een stapje dieper moeten gaan, want neem van mij aan: je concullega’s zijn óók flexibel, leveren kwaliteit en komen hun afspraken na. Dus hoe wil jij je dan nog onderscheiden?

Waarom je doet wat je doet – da’s het begin

Iedereen heeft zijn eigen drijfveren en passies en dát is waar het begint. Dat is het punt wat je eerst duidelijk moet hebben voor jezelf, waar je je verhaal omheen gaat bouwen. Een bedrijfsnaam die erbij past, een sterke pay-off die in een paar woorden laat zien wat je doet en dan uiteindelijk een logo waaraan de klant echt vóelt wie je bent en waarom hij bij jou moet zijn.

Is jouw visuele identiteit geslaagd?

Kun jij zelf vertellen wie je bent en waarom je doet wat je doet? Je visuele identiteit is pas écht geslaagd als je klanten je kunnen vertellen waar jij voor staat – aan de hand van je communicatie. Dat is het begin van een sterk merk. Probeer het maar eens uit, check het bij je klanten of je op de goede weg bent. En matchen de antwoorden niet met jouw ideeën? Dan is het de hoogste tijd om je communicatie – en daarmee je huisstijl – eens onder de loep te nemen en waar nodig bij te schaven. Ook als je ooit zo’n leuk logo hebt gekozen… Jij én je bedrijf ontwikkelen zich immers voortdurend, en je visuele identiteit mag daarbij niet achterblijven. Vind je het lastig om dat zelf te bepalen? Ik help je er graag bij. Straal naar buiten uit, wat je van binnen bent! 

[sg_popup id=1]

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp