in Ondernemen

Van grijze muis naar roze olifant

Van grijze muis naar roze olifant

In mijn weg als ondernemer kom ik regelmatig ‘grijze muizen’ tegen. De ondernemers die je ziet en misschien spreekt, maar op het moment dat ze je een week later toevoegen op LinkedIn je je afvraagt: “Heb ik die gesproken?” Ik raak hierdoor getriggerd. Dit zijn vaak niet de meest uitbundige mensen, maar volgens mij wel de meest moedige. Voor de wat meer extraverte ondernemers is het vaak makkelijker om een bedrijf op te zetten en zich zichtbaar te maken dan voor de ‘grijze muizen’.

Aangezien ik nogal oplossingsgericht ben en situaties wil omdenken. Dacht ik bij mezelf toen ik zo’n ‘grijze muis’ tegen kwam. Hoe kun je hiervan nu een ‘roze olifant’ maken? Deze mensen hebben ook opmerkelijke kwaliteiten, maar zijn verlegen of te bescheiden om deze naar buiten te brengen. Nu is het natuurlijk niet de bedoeling om deze ‘grijze muizen’ een uitbundige huisstijl aan te passen om daarmee op te vallen. Je moet immers naar buiten uitstralen wat je van binnen bent. Dat is niet helemaal waar ik op doel. De kunst is om met deze mensen in gesprek te gaan het onderscheidend vermogen te ontfutselen die bijzonder zijn en daar een identiteit omheen te ontwikkelen. Ik heb hieronder wat methodes ingezet om een ‘roze olifant’ te worden. Want ik geloof in ‘roze olifanten’ en niet in ‘grijze muizen’.

Tips voor je transformatie

  • Probeer je verhaal eens te vertellen aan je webcam en neem het op. Deel dit met wat mensen en vraag ze, wat in mijn verhaal valt je op of blijft je bij?
  • Maak eens een profiel van het stereotype in jouw vak. Welke kwaliteiten en vaardigheden beschikt zo’n persoon (gebruik eventueel LinkedIn als inspiratie). Waar zit het verschil in kwaliteit als je ze vergelijkt met jouw kwaliteiten?
  • Kijk eens kritisch naar jezelf, zijn er uitspraken die je vaak doet? Wat zegt dit over jouw identiteit en de manier waarop jij wilt ondernemen?
  • Als je een waarde hebt gevonden die het verschil kan maken. Diep deze dan uit. Heb je als administratiekantoor bijvoorbeeld chaos als kwaliteit ipv gestructureerd (wat mensen verwachten), maar wat zijn hier dan de voordelen voor mijn klanten? Maak er een verhaal van!

Hoe werkt dat in de praktijk?

Je laat een logo en een huisstijl ontwikkelen die weerspiegelen wie je bent en wat je belangrijk vind. Je hebt mooie slogans bedacht of laten maken die precies passen bij wie je bent en wat je uit wilt dragen. Je deelt je kennis met je netwerk, via een nieuwsbrief of via social media. Ineens zien mensen die ‘roze olifant’. Je laat zien wie je bent en waar je voor staat. Dit zorgt ervoor dat je opvalt. Want als jij je pitch doet voor een publiek, dan heb je een uniek verhaal. Geen standaard verhaal over feitelijke waarheden, maar je hart spreekt. Op het moment dat je deze fase hebt bereikt kun je mensen raken met je verhaal en de mensen die passen bij jou en bij jouw merk, die gaan zich dan vanzelf verbinden.

Wees trots op wie je bent en wat je kan, niets is vanzelfsprekend. Als jij trots op jezelf bent, ziet jouw doelgroep dit ook. Dit is de eerste stap naar je transformatie tot ‘roze olifant’. Als je er niet helemaal uitkomt, kijk dan even of je kans kan maken op een gratis brainstormsessie. Hiermee kun je ook de eerste stap maken naar de vraag: Wat ga ik uitstralen met mijn bedrijf? Welke beelden en communicatie horen hierbij?

Succes ‘roze olifant’ in spé, je kan het! Laat het me ook nog even weten als het je is gelukt, ik ben benieuwd naar je verhaal.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: