in Ondernemen

Veranderen om te verbeteren?

Visuele identiteit

Menig leider, die er niet sec zit om verandermanagement door te voeren, wil toch nogal eens zijn of haar stempel drukken op de onderneming waar op dat moment leiding aan gegeven wordt. Dat is natuurlijk prima, als de verandering ook een verbetering is. Helaas zie ik zo nu en dan ook anders en daar moet ik vanuit de marketinghoek toch vorm aan zien te geven. Het zet me wel eens aan het denken…

Onderdeel van een groter geheel?

Natuurlijk bekijkt iedere nieuwe leider met een frisse blik naar datgene wat er binnen zijn of haar aandachtsgebied plaatsvindt. Dit kan ook tot gevolg hebben dat hij of zij veranderingen door wil voeren en daar is niets mis mee. Toch schuif ik ook wel eens bij ondernemers en managers aan die iets gaan verandering, waar ik marketingtechnisch ook mee te maken heb, en waarvan ik heel hard moet bedenken wat daar de toegevoegde waarde van is.

Wellicht is het onderdeel van een groter geheel en vallen de puzzelstukken later op zijn plaats. Soms blijkt dat dit toch niet het geval is. Dit neemt niet weg dat het mijn rol is die marketing-vertaalslag te maken. Nou komt mijn creativiteit een heel eind, maar ik merk soms aan mezelf dat het kan wringen om er in een dergelijke situatie iets moois van maken.

Herkauwen

Ik herkauw na zo’n bespreking het gesprek en laat, voordat ik aan de slag ga, de materie als het ware indalen. Het levert mij een nieuwe opdracht op en ik moet mijn hypotheek ook betalen, dus in dat kader is het prima. Echter, mijn toegevoegde waarde voor de klant zit hem in meer aspecten dan sec een opdracht uitvoeren. En ja, ik word creatief graag uitgedaagd, maar ik heb het dan bij voorkeur over een andere vorm van creatieve uitdaging.

Omdat ik zelf ook ondernemer ben, ga ik vanuit die rol het gesprek nog wel eens aan. “Stil staan is achteruit gaan” zei eens een manager tegen mij. Maar dat is inmiddels ook zo’n containerbegrip geworden. Natuurlijk sta je met je producten, processen, personen of wat dan ook niet per definitie stil als je geen radicale veranderingen doorvoert. Als je ergens leiding aan geeft waar je niet sec voor het zogenaamde verandermanagement zit, moet je mijns inziens wel scherp zijn en blijven, de vinger aan de pols houden en als er een duidelijke aanleiding is (of eraan zit te komen) voor een echte verandering, dan pak je dat op. Dat vind ik niet stil staan.

Eerlijk is eerlijk, dit soort aspecten vind ik ook leuk aan mijn beroep. Ik kom voor marketing binnen en krijg zomaar een breder beeld van wat er binnen een onderneming speelt. Ik heb met veel van mijn klanten een dusdanige relatie dat ik als buitenstaander wel eens wat kan zeggen. In de praktijk blijkt dat vaak leuke en interessante gesprekken op te leveren. Mooi is dat toch!

 

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 + 1 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: