in Communicatie+Ondernemen

Vijf marketingblunders in de tuinbouw

Marketingblunders in de tuinbouw

Ik blijf het tegenkomen: marketing zonder nadenken. Het is allemaal eigenlijk goedbedoelde geldweggooierij, doodzonde. Ergens een tip lezen, en nog een, en weer een andere… en dan lekker door elkaar husselen: hoe meer, hoe beter toch?

Nee hoor, zo werkt het niet!

Ik heb de leukste van de laatste tijd voor je op een rijtje gezet:

  • Een QR-code gebruiken… en vergeten daar een relevante websitepagina aan te plakken. En eerlijk gezegd is het gebruik van die QR-code al fout genoeg – uit de tijd!
  • Te veel boodschappen: ben je de snelste? En de goedkoopste? En lever je dan ook nog de hoogste kwaliteit? Zoveel tegelijk is gewoon niet geloofwaardig… en het wordt niet onthouden. Oeps! Kies gewoon één echte, onderscheidende kernboodschap en laat die terugkomen in alles.
  • Een mooi thema kiezen voor je beursstand… en dan vergeten te vermelden waar het over gaat. Zoals die flyer met Spanje-thema, over planten – waarbij je zou zweren dat het reclame voor een Spaanse horecabeurs was. Jammer…
  • Vergeten te denken vanuit je consument. Vooral bevlogen kwekers kunnen zo weg zijn van hun eigen product, dat ze niet meer vanuit de koper kunnen denken. Het lijkt geweldig om te communiceren dat die bromelia uit de jungle komt… terwijl de klant wil horen met hoe weinig onderhoud die plant superlang mooi blijft.
  • Met stip op nummer vijf: zeggen dat je kwaliteit levert… maar vergeten te zeggen in WAT. Bijna net zo vaak misbruikt als die andere leukerd ‘Adding value’. Staan jouw bloemen twee weken? Zeg dat dan. Of lever je supersnel? Zeg dát dan. Adding value en Kwaliteit zijn lege begrippen: als jij het niet vult, weet de klant helemaal niks.

En ja, dit soort fouten kom je natuurlijk ook in andere sectoren tegen: let maar op!

Wil jij je geld niet weggooien en kies je voor communicatie waarover is nagedacht? Bel of mail me voor een afspraak!

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: