Waarom je je diensten niet communiceert…

Dit is een voorbeeld uit het dagelijkse leven wat ik echt regelmatig tegenkom. Het is een beetje old-skool marketing tegenover marketing 2.0. In het verleden communiceerde we vooral wat we aanboden, maar het is bewezen dat het resultaat veel belangrijker is om de doelgroep mee aan te spreken. Want iemand heeft meestal een probleem of behoefte die ingevuld moet worden.

Veel massagepraktijken hebben namelijk een hele lijst met massages die ze aanbieden, van holistische massages tot klassieke massages. Dit wordt overal op gecommuniceerd, de website, folders enz. Maar is dit doeltreffend? Ben je als potentiële klant op zoek naar iemand die je een massage geeft, of voel je een burn-out aankomen en wil je deze voor zijn? In het eerste geval spreek je de doelgroep aan die weten dat ze met een bepaalde massage een burn-out kunnen voorkomen, maar om eerlijk te zijn heb ik meestal geen idee welke massage ik op dat moment nodig heb en zie ik ook het verschil tussen de aangeboden massages niet. In het tweede voorbeeld spreek je de doelgroep aan die met een probleem zit en de noodzaak voelt om dit op te lossen, door een massage. Wat voor massage dat dan is? Dat laten ze graag aan de specialist over.

Nog een voorbeeld?

Administratiekantoren. Zodra ik op een netwerkbijeenkomst loop en ik kom iemand tegen die administratie doet, haak ik bij de tweede zin meestal al af. Je kent het verhaal waarschijnlijk zelf ook wel. Wij hebben een administratiekantoor, we verzorgen administraties voor zzp’ers en klein bedrijven, daarnaast verzorgen we de salarisZzzZzzzzZzzzzz. Maar wat is nu belangrijk voor de doelgroep? Elke vrijdagmiddag een uurtje eerder vrij zijn, omdat je geen omkijken meer hebt naar je administratie? Elke maand een dagje naar de sauna omdat je tijd over hebt, omdat je administratie in betrouwbare handen is? Ik zou op deze manier wel weten hoe snel ik mijn administratie ga uitbesteden!

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp