in Communicatie+Online

Wanneer is een website (on) aantrekkelijk?

Usability tips

Je zou zeggen, ieder zijn vak … en dus huur je een goede websitebouwer in die met je meedenkt, je adviseert en samen kom je tot die mooie nieuwe of vernieuwde website. En toch kom ik nogal eens websites tegen die mij bij voorkeur direct weer weg laten surfen. Echter, deze websites zijn ook van belang om je te realiseren hoe het inderdaad vooral niet moet.

Foto’s en teksten

Ik kan natuurlijk een opsomming maken van hoe je een website niet aan moet kleden, maar ik denk dat het zinvol is om ook de reden nog eens aan te geven bij de belangrijkste obstakels. Zo is er de website die vol met foto’s staat. Natuurlijk weet ik ook wel dat veel mensen visueel zijn ingesteld, maar het gaat om balans en dat is een samenspel van tekst en foto. Verder zitten er op foto’s auteursrechten. Een websitebouwer weet hoe dat werkt. Zomaar wat leuke foto’s plaatsen zonder de herkomst te weten, kan je duur komen te staan.

Afhankelijk van het gegeven of het een informatieve website is of dat je een actievere rol van je bezoekers vraagt, worden teksten weergegeven. Blijf wel met alle soorten teksten ‘to the point’ en voorkom dat men veel moet scrollen om de tekst te lezen. Op een website hoort geen spreektaal en kernzinnen, die wel dat verwoorden wat over de bühne gebracht moet worden, zijn essentieel. Bij teksten is het goed het type bedrijf in de woordkeus terug te laten komen. Zelf teksten maken is te proberen, maar een professional weet exact hoe het werkt.

Knipperlichten en snelheid

Je kan met grote vette letters werken, je kan ‘lampjes’ erbij zetten, je kan met geluiden werken of je laat het geheel knipperen om iets te benadrukken. Alleen is het beter dit soort zaken zoveel als mogelijk te vermijden. Los van het feit dat het zal afleiden van je teksten, kan het ook als storend ervaren worden door je websitebezoeker.

Als je iets wilt benadrukken, je hebt een leuke actie of een nieuwe activiteit, probeer het dan subtiel weer te geven. Het is smaakvoller en als de websitebouder zijn of haar werk beheerst, zal zijn of haar aanpak de bezoeker zeker informeren. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen.

We willen snel onze informatie consumeren en daar hoort een website bij die altijd online en snel is. Iemand die je website bezoekt wil geen zandlopers of vergelijkbare items op het scherm zien. Hij of zij wil klikken en te zien krijgen wat er is aangeklikt. Dit zijn belangrijke zaken om te bespreken met je websitebouwer.

Visiteplaatje

Realiseer je dat je website, ook als het alleen ter ondersteuning is, altijd een visiteplaatje is. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat van business tot consumer zo’n 65% van de mensen in meer of mindere mate toch eerst even naar de website gaat en bij business to business ligt dit nog iets hoger, namelijk op 72%.

Dat maakt dat wat tijd en aandacht voor je nieuwe of vernieuwde website zeker geen overbodige luxe is. Het is en blijft één van de uithangborden van je onderneming.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.