in Visuele identiteit

Wanneer is het tijd voor een nieuwe visuele identiteit?

Tijd voor een nieuwe visuele identiteit

Als ondernemer bewandel je een pad. Je bent continue bezig met het verbeteren van je bedrijf. Maar wellicht bewandel je per ongeluk een pad waarbij je huidige logo en huisstijl niet meer zo goed passen? Sta je daar wel vaak genoeg bij stil? Er is namelijk een aantal momenten waarin het goed is om je visuele identiteit nog eens onder de loep te nemen.

  • Je start een nieuw bedrijf
  • Je wilt een andere doelgroep gaan aanspreken
  • Je bedrijf komt in een groeispurt
  • Je besluit om te gaan fuseren
  • Je hoort vaak: ‘Ow, ik dacht dat jullie (…) deden, dan heb ik dat helemaal mis!’

Bij het laatste puntje is het wel duidelijk dat je toe bent aan een nieuwe uitstraling, ergens gaat er iets mis in het eerdergenoemde proces. Ik heb hier nog wel een leuk voorbeeld van. Laatst reed ik langs een tuincentrum in het dorp. Het zag er een beetje verwaarloosd uit, maar ik dacht laat ik de lokale ondernemer eens helpen door niet naar een bekend landelijk tuincentrum te gaan. Mijn verwachting was dat het een klein leuk zaakje zou zijn met redelijk schappelijke prijzen. In plaats daarvan bleek het een hele dure zaak te zijn, met exclusieve vazen en arrangementen. Wat klopt hier niet? Dit tuincentrum straalt duidelijk niet aan de buitenkant uit wat het van binnen is. Resultaat hiervan is dat ik geschrokken ben en toch maar langs het bekende landelijke tuincentrum ben gereden. Dit kan je dus zomaar klanten kosten. De truc is namelijk om aan het verwachtingspatroon te voldoen en er dan nog een verrassing aan toe te voegen, iets extra’s. Een “aha-” moment.

Maar goed, we hadden het over het pad dat je als ondernemer bewandeld. Bij alle andere punten is het slim om eens een checklist door te lopen en te kijken of je uitstraling nog wel past bij wat het bedrijf is. Je kunt hiervoor een onderzoek doen. Bijvoorbeeld een kleine enquête, waarbij je alleen je logo neerzet en vraagt naar de verwachtingen van klanten. Als je dit logo ziet, wat verwacht je dan aan service? Garantie tot de deur, service als je maar betaald of topservice omdat het vanzelfsprekend is? Passen deze antwoorden dan bij wat je wilt zijn? Een voorwaarde bij een dergelijke werkwijze … wees kritisch én ben eerlijk naar jezelf en werk niet stiekem naar het gewenst antwoord toe.

Natuurlijk kun je niet toetsen of deze antwoorden kloppen als je met je bedrijf nog niet helemaal weet wat je wilt zijn. Zelf hanteer ik voor mijn klanten een checklist om erachter te komen met wat voor bedrijf ik om tafel zit en wat hun kwaliteiten zijn en daarmee de klant te dwingen goed na te denken over wat deze wil. Een logo en huisstijl moeten immers een hele tijd meegaan. Het zou zonde zijn als je over 2 jaar moet vernieuwen omdat het toch niet helemaal is geworden wat je had gewild.
Enkele van de belangrijkste vragen:

  • Welke branche zit je? Is hier ruimte om je te onderscheiden?
  • Welke doelgroep wil je primair en secundair aanspreken?
  • Noem 5 woorden op die je 5 beste klanten zouden noemen als je om een referentie vraagt.
  • Wat is je huidige uitstraling en wat is je gewenste uitstraling?
  • Wat is de missie en wat is de visie van het bedrijf?
  • Welke passie schuilt er achter het bedrijf c.q. de ondernemer, welk gevoel wil je overbrengen?
  • Hoe gaat het bedrijf er in de toekomst uit zien?

Succes!

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten

Hoi Bureau Daan, mooi artikel!

Louise Vellekoop
maart 4, 2014
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 − zeven =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: