Je weet pas wat je aan beelden mist als je (even) geen kleur ziet. Alles zwart/wit en wellicht wat grijstinten. Niet je lievelingskleur kunnen zien of die mooie kleurcombi in kleding, in huis of je logo. De meeste mensen zijn visueel ingesteld en kleur is voor de meeste mensen vanzelfsprekend. Dat maakt ook dat de invloed van kleur steeds groter wordt.
Kleur bekennen
Kleur kan je humeur beïnvloeden, kleur zorgt voor herkenbaarheid en kleur kan je omarmen of afstoten. Kortom, kleur doet iets met je. Zo weet je, zonder naar de naam gekeken te hebben, bij welke supermarkt je binnenloopt. Immers, de blauwe, gele, oranje of groene draagmandjes zijn gekoppeld aan de verschillende supermarktketens. Het vale blauw is een parfumerieketen evenals het bijna fluoriserende roze/paars met zwart. Zo zijn er nog tal van ketens die je op kleur herkent … en dat is nu ook juist de bedoeling.
Maar kleur kan ook de sfeer bepalen, als je dat graag wilt. Zo zijn er bijvoorbeeld vale groentinten (neigend naar grijs) of olijfkleur waar je rustig van wordt. Dat zie je bijvoorbeeld veel bij bedrijven die rust en kalmte uit willen stralen. Denk aan sauna- en spacomplexen, in- en outdoor meubelbedrijven of de schoonheidsspecialist. Maar ben je met iets voor kinderen bezig, dan zijn de felle kleurtjes dé kleuren die je gebruikt. Daar mag de vrolijkheid vanaf spatten.
Klant en kleur
Het is dus van belang dat je als ondernemer kijkt naar wat voor jouw onderneming van belang is. Wil je een sfeer creëren, wil je herkenbaar zijn aan de kleur of …. noem maar op, kleur helpt je in het proces enorm en dat kan uiteindelijk bepalend zijn. De combinatie van het product met hoe je met je product in de markt wilt staan, maakt uiteindelijk wat het gaat worden. Uiteraard speelt je concurrentiepositie ook een rol, want je wilt niet per ongeluk bij exact dezelfde kleuren uitkomen als je concurrent, die deze kleur al gebruikt.
Nu ligt de vakantie nog niet lang achter ons. De kans is dus groot dat we met allemaal nieuwe frisse ideeën de draad weer opgepakt hebben. Dat maakt wellicht ook hét moment om alles rond kleur mee te nemen in deze nieuwe frisse ideeën.