in Concept+Visuele identiteit

Wel of geen pay-off?

Wel of geen Pay Off gebruiken

Vooropgesteld dat niet iedereen weet wat een pay-off is, kunnen enkele voorbeelden alles verhelderen. Denk aan … “Ja zeker, de Hypotheker!”  of “Biertje?” of “Steeds verrassend. Altijd voordelig.” of “Omdat je het waard bent” of “Glashelder”.

Persoonlijk vind ik de pay-off zonder firmanaam en wat toch de betreffende onderneming in de gedachten brengt, de sterkste. Immers “Biertje” is uiteraard Heineken, “Steeds verrassend. Altijd voordelig.” is drogisterijketen Kruidvat, “Omdat je het waard bent” is cosmeticamerk L’Oréal en “Glashelder” is verzekeraar Interpolis. “Ja zeker, de Hypotheker!” is ook een sterke, omdat je met het uitspreken van het woord “jazeker” al denkt aan financieel intermediairsketen Hypotheker.

Waarom een pay-off?
Naast het versterken van de naam, kan een pay-off ook in enkele woorden duidelijk maken wat je product of dienst is. Het is dus een erg effectieve manier van communiceren en de kans dat je als onderneming opvalt tussen al dat “reclame geschreeuw” is op deze wijze beduidend groter.

Waar moet een pay-off aan voldoen?
Het moet een kort en bondige én vooral duidelijke zin of quote zijn die past bij het merk. Spreekt voor zich dat je niet moet kopiëren, maar laat het een originele zin of quote zijn.
Geen lange zinnen of moeilijke woorden gebruiken, maar de scherpte van een (paar) woorden maakt het een goed of slechte pay-off.

Wanneer?
Het kan eigenlijk altijd, maar het werkt het beste als je met reclameactiviteiten aan de slag gaat om het een boost te geven. Als je je huisstijl wilt verfrissen of gewoon als je start met je onderneming. Dan kan de pay-off in alle uitingen meegenomen worden.

Ik bedenk zelf ook zo nu en dan pay-offs voor ondernemingen. Meestal in samenwerking met Daniëlle van www.bureau-daan.nl, dit bureau is gespecialiseerd in de visuele identiteit van ondernemingen. Samen leveren we dan het totaalplaatje voor de onderneming.

Geschreven door: Anna Staal
Anna Staal is als manager/directeur jarenlang leidend geweest in functies waar veranderingen, in de meest brede zin van het woord, doorgevoerd moesten worden. Verandering is ook communicatie en vanuit die leerschool is hier het specialisme uit voortgekomen. www.annastaal.nl

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 − zes =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: