Het woordenboek zegt over huisstijl: “Manier waarop een bedrijf zichzelf presenteert door aankleding, kleuren, materiaal e.d.“
Een huisstijl is dus de volledige presentatie van een bedrijf. Hierbij hoort natuurlijk het gebruik van het logo op je huisstijldragers zoals visitekaartjes, maar in een huisstijl kun je ook bepalen hoe de klant wordt aangesproken of hoe kleding gedragen wordt binnen het bedrijf. Het is feitelijk de gehele identiteit van het bedrijf.
Een sterk logo, hét gezicht van uw bedrijf
Een logo is een woord- en/of beeldmerk dat het gezicht is van jouw bedrijf en overal in en rondom jouw bedrijf gebruikt wordt. Dat wil zeggen dat het zowel intern als extern voor eenduidigheid zorgt in de uitstraling.
Een sterk logo is afgestemd op de doelgroep en niet op wat je zelf mooi vindt. Je kunt wel met je logo ervoor zorgen dat jij dat uitstraalt wat je wilt uitstralen naar je doelgroep. Een logo is origineel, straalt jouw kernwaarden uit en kan gebruikt worden op verschillende communicatie-uitingen. Denk hierbij aan brief- en vervolgpapier, maar ook op de belettering van de auto en de gravure van pennen. Het is dus belangrijk om van te voren te weten waar het logo op gebruikt gaat worden, zo kan de ontwerper hier rekening mee houden.
Lettertypes roepen reacties uit
Een goed gekozen lettertype roept een reactie op bij ‘potentiële’ klanten. Het lettertype kan uitstralen wat je bent: betrouwbaar, klassiek, persoonlijk, creatief, zakelijk, enz. Als een lettertype consequent in verschillende communicatie-uitingen wordt gebruikt roept dit herkenbaarheid op.
Kleuren versterken
Kleuren hebben vele betekenissen. Voor de meeste mensen roepen kleuren verschillende emoties op, maar kleuren kunnen ook universeel zijn. Rood kan staan voor liefde, passie of gevaar. Zwart wordt bijvoorbeeld geassocieerd met de dood. Paars met religie en blauw met professionaliteit, water en macht.
Vormen visualiseren
Met vormen kun je weergeven wat je wilt uitstralen, harde of zachte vormen. Met vormen kun je ook een doelgroep aanspreken. Vormen kunnen aanvullend zijn op het logo maar kunnen ook verwerkt zijn in het lettertype. Vormen maken de identiteit compleet.
Stijlelementen geven een eigen identiteit
Naast een goed logo zijn ook stijlelementen in de huisstijl erg belangrijk. Illustraties, foto’s en pictogrammen. Hoe worden deze gebruikt? Worden er foto’s gebruikt van mensen of juist van gebouwen? Wat moeten die mensen of gebouwen dan uitstralen? In de vormgeving van illustraties en pictogrammen wordt rekening gehouden met de vormen en kleuren die al gebruikt zijn in het logo, zo kun je een eenduidige en herkenbare huisstijl creëren.
Welke taal spreekt jouw identiteit?
Om je identiteit te benadrukken laat je je huisstijl een taal spreken. Andrelon gebruikt bijvoorbeeld ‘Haal meer uit je haar’. DAF trucks ‘Driven by quality’. McDonald’s ‘I’m lovin’ it’.
Waarom is een goede huisstijl zo belangrijk?
De ontwikkeling van een logo en huisstijl is een specialisme, niet iets wat iemand ‘even erbij doet’. Een logo en huisstijl is meer dan zomaar alleen een leuk plaatje. Achter een sterk logo zit een doordacht plan wat uitstraalt; wie je bent, wat je uit wilt dragen, wat jouw unieke eigenschappen zijn ten opzichte van de concurrentie en op welke markt je je beweegt.
Wil je eens weten wat jou huisstijl uitstraalt? Hoe je hem eventueel kan verbeteren? Neem gerust contact met ons op.