in Ondernemen

Je flow vinden 5/5: Werken met je ideale klant

De weg naar je ideala klant

Die zeldzame momenten dat net dat éne grandioze idee je hoofd in schiet en je direct de energie krijgt en in de flow komt om het uit te werken. Je wenst ze vaker te hebben. Deze momenten komen meestal  onverwacht en vooral niet op commando. Als je ze niet gebruikt, gaan ze zo aan je neus voorbij.

Als vormgever leef ik van mijn creativiteit, daarom ik kan niet altijd wachten op die ‘speciale momenten’. Voor de mensen die denken dat ik 24/7 creatief ben, forget it! Mijn creatieve uren zijn ook schaars, gemiddeld heb ik er zo’n 3 per dag. Je kunt je voorstellen dat ik daarom mijn creatieve uren zo goed mogelijk wil benutten. Dus ben ik op zoek gegaan naar manieren om de kwaliteit van deze uren te verhogen.

Zoek de klanten waarmee het klikt

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit stuk eerder had willen schrijven. Ik had namelijk ‘dacht ik’ een goed beeld van klanten waarmee het klikt. Toen ik wilde gaan schrijven zat ik precies in een situatie met een klant waarbij ik dacht: ‘Persoonlijk vind ik je heel aardig, maar zakelijk wil ik absoluut niet met je werken’. Precies op datzelfde moment had ik een klant waarmee het voor mijn gevoel niet ‘onwijs’ klikte, maar waar ik wel heel fijn mee kon werken. Deze situatie maakte mij in de war. Heb ik misschien een verkeerd beeld van wat een klik is? Wat houdt die klik dan precies in? Blijkbaar is een klik hebben, meer dan persoonlijk met iemand kunnen opschieten. Tijd om uit te zoeken wat die klik precies is. Ik ben op onderzoek uitgegaan. Hieronder zie je het resultaat van mijn bevindingen.

Inventarisatie van je huidige klanten

Naar mijn optiek kun je pas weten welke klanten je wilt, als je weet met welke klanten je op dit moment heel blij bent en waarom. Voor mij is het vooral belangrijk dat ik dingen kan maken die ik té goed vind om weg te geven, om tot zo’n resultaat te komen moet het project dus lekker lopen. Ik heb dus eerst voor mezelf gedefinieerd wanneer ik een project lekker vindt lopen.

  • De klant wil zich vernieuwend en onderscheidend neerzetten in de markt.
  • We begrijpen elkaar, zonder te veel woorden.
  • Ik krijg de vrijheid en de tijd om vanuit mijn visie aan de slag te gaan.
  • Kwaliteit is belangrijk.
  • De klant is zichtbaar enthousiast over het resultaat.
  • De factuur wordt achteraf netjes betaald.

Op basis van deze 6 punten ben ik op zoek gegaan naar opdrachten/samenwerkingen die hieraan voldoen. Mijn conclusie was direct dit hele verschillende persoonlijkheden zijn en dat ik lang niet met al deze klanten een onwijze persoonlijke klik heb.

Het uitschrijven van je ideale klanten

Om te weten wat voor klanten je zoekt, moet je een goed beeld hebben van de klanten waar je graag mee werkt. Deze klanten moet je dus echt kennen. Ik heb een document gemaakt met daarin persona’s van de klanten.

  • Wat is de leeftijd van de klant?
  • In welke fase zit/zat de klant, waar loopt hij tegenaan in deze fase?
  • Wat voor opleiding heeft de klant gedaan?
  • De frequentie van opdrachten en bijbehorende omzet.

Daarnaast heb ik een plus en min lijstje gemaakt met keywords over de samenwerking. Op deze manier heb ik een heel goed beeld gekregen van mijn leukste klanten.

Bedenk welke klanten je niet wilt

Soms is het lastig om bij een eerste kennismaking te weten of het écht klikt. In mijn werk geldt dat klanten soms geen idee hebben waar ze aan beginnen, maar gaandeweg het project zich door mijn enthousiaste mee laten nemen. Daar rollen soms de leukste samenwerkingen uit. Ik vind het daarom belangrijk om ook te weten welke klanten ik vooral niet wil hebben. Ik ben met de bovenstaande strategie aan de slag gegaan. Ik maakte zo ook een lijst met klanten die ik in de toekomst niet meer zou aannemen. Het leuke is, dat daar dus ook klanten tussen zitten die ik persoonlijk graag mag, maar waar het zakelijk niet zo lekker mee loopt. Voor mij komt het er op neer dat dit vooral klanten zijn die de volgende waarden hanteren.

  • Klanten die zichzelf niet serieus nemen.
  • Klanten die liever iets snels dan iets goeds willen.
  • Klanten die denken dat ik kan toveren.
  • Klanten die vinden dat ze mijn vak beter kunnen uitoefenen dan ikzelf.

Conclusie?

Mijn blik over de ‘klik’ met een klant is dus na dit onderzoek flink veranderd. Ik ben er blij mee, want dit gaat mij helpen om mijn werkplezier te verhogen en dichter bij mijn doelstellingen te komen. Hopelijk heb jij ook iets aan deze strategie. Mocht je nog vragen hebben, dan mag je me mailen: mail@bureau-daan.nl

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: