Word jij al Facebook-moe?

Sinds de oprichting van Facebook in 2004 is het aantal “friends” wereldwijd elk jaar met enorme aantallen gestegen tot 900 miljoen in 2012.  900 miljoen mensen die berichten plaatsen over wat zij interessant vinden en wat hen bezighoudt. En als “friend” krijg je dat allemaal te lezen, of je wilt of niet. Worden we daar niet langzamerhand een beetje moe van?

We kunnen  al niet meer zonder internet en e-mail, maar we kunnen nu ook al bijna niet meer zonder Social Media. In het geval van Facebook ken ik mensen die minstens vijf keer per dag hun Facebook checken en dus voortdurend op de hoogte gehouden worden van alle bezigheden van hun “vrienden”.  Je vraagt je af of dat wel echt nodig is en of het niet gewoon een verslavende werking heeft, dat Facebook.

Facebook gebruikers delen graag met anderen wat hen zoal bezig houdt. Er wordt informatie, foto’s en video’s gedeeld.  Sommigen gaan daar zelfs zo ver in, dat de grens van privacy enorm opgerekt wordt. Een psycholoog, die deelt hoe zij een gesprek met een patiënt ervaren heeft, een vriend met een zieke cavia, die verslag doet van de nogal bloederige operatie, iemand die even op Facebook kwijt wil dat hij een enorme rotbui heeft. Op sommige berichten zit je als “friend” niet te wachten.

Een ander privacyaspect is, dat alles wat je plaatst openbaar wordt en op internet gaat rondzwerven. Ook al heb je jouw privacy op Facebook nog zo afgeschermd. Een “friend” kan jouw foto, die alleen bedoeld was voor vrienden, delen met zijn vrienden. Sterker nog iemand anders kan een foto delen met zijn vrienden waar jij nou net een beetje te lodderig op staat.  Dit kan vervelende gevolgen hebben. De bekende verhalen van werkgevers, die Facebook checken op hun medewerkers gaan al rond.

Langzamerhand hoor ik ook al dat mensen een beetje moe worden van het feit dat ze alles krijgen te weten van hun vrienden. Er is een overkill aan informatie aan het ontstaan, lijkt wel. Een aantal mensen overweegt hun Facebook account weer op te zeggen. Ook het gevaar van privacybescherming speelt daarbij een rol. Het is toch niet zo prettig om alles met elkaar te delen.

Het is dus duidelijk dat de manier waarop wij Facebook gebruiken belangrijk is voor het voortbestaan van Facebook. Zolang we alles wat wij plaatsen nog voor iedereen leuk en schadeloos is, blijft Facebook een leuk middel om je sociale netwerk te onderhouden. Doen we dat niet, dan zullen er steeds meer gebruikers Facebook verlaten.

Maar laten we het van de positieve kant bekijken. Facebook is gewoon een leuk platform waar je aandacht kan krijgen voor wat je doet, waarop je informatie kunt delen waar je trots op bent. Kortom, met positieve berichten worden we nog lang niet Facebook-moe.

Jeroen ’s-Gravendijk van The New Media Factory
The New Media Factory helpt bedrijven/instellingen Social Media te gebruiken zoals het hoort!

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp