in Communicatie+Ondernemen

Zeggen dat je kwaliteit levert of laten ervaren dat je kwaliteit levert?

Opdrachtgevers en opdrachtnemers

De titel lijkt op een open deur, maar het ligt volgens mij toch wat genuanceerder en daar wil ik het graag even over hebben. Natuurlijk kan je zeggen dat de kwaliteit die je levert perfect is, maar mijn ervaring is toch dat je met het laten zien meer succes boekt. Bovendien, wat is ‘perfect’? Is jouw perfectie dezelfde als die van je klant? Hoe geef je dit vorm?

Quick win of lange termijn

Er zijn zeker ondernemers die voor de korte termijn gaan, ofwel nu (veel) geld verdienen. Echter, het merendeel zet een doelstelling voor de wat langere termijn neer. Dat wil niet zeggen dat je niet nu ook geld moet verdienen, maar begroot een gestaag stijgende lijn en bouw aan je bedrijf op alle fronten.

Natuurlijk moet je voor jezelf grenzen stellen en dat geldt ook voor de kwaliteit die je wilt leveren. Wat is je eigen norm van kwaliteit leveren? Deze kan afwijken van die van je klant. Dat maakt vervolgens dat een goede communicatie een absolute must is. Immers, wat je klant kan verwachten en wat niet. Dit voorkomt ruis en werkt in de praktijk altijd prettiger.  Het woordelijk uitspreken dat je kwaliteit levert, zegt in de praktijk dus niet heel veel.

Fouten maken is menselijk

Als je voor de lange termijn gaat, is de beste klant de klant die ervaart dat wat je zegt te leveren ook daadwerkelijk levert. Dat is wellicht mogelijk gemakkelijke gezegd dan gedaan. Immers, waar gewerkt wordt, worden bijvoorbeeld ook wel eens fouten gemaakt. Waar het om gaat is dat je onder de streep dat levert wat je afgesproken hebt.

Als daar door een fout(je) een kink in de kabel dreigt te komen, dan pak je dit op. Soms kan je iets voor zijn en hoef je de klant er niet eens over te informeren. Soms moet je aangeven dat er iets is fout gegaan, maar komt je wel direct met oplossingsmogelijkheden. Met een actieve houding in deze en het vervolgens voor de klant oplossen, raak je de klant echt niet kwijt.

 

Mooie woorden of daden

Waar het uiteindelijk op neer komt is dat mooie woorden je wellicht helpen om binnen te komen, maar daden zeggen uiteindelijk of de klant ook jouw klant wordt én blijft. Het lijkt zo vanzelfsprekend en toch zie ik wel eens wat via Bureau Daan gaan, waar ik mijn wenkbrauwen bij moet fronzen. Ik laat deze liever aan me voorbijgaan en bouw graag, op alle vlakken, aan bestendige relaties. Dat gun ik iedere ondernemer!

 

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien + 17 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: